Merkfoto’s die niet mogen ontbreken in jouw beeldbank
Ik adviseer ondernemers altijd om een beeldbank aan te leggen. Een verzameling foto’s die je merk kracht bijzet en zelfs een belangrijk deel van je brand identity voor z’n rekening neemt. Daarnaast is het hebben van een beeldbank gewoon ontzettend handig! Zeg eens eerlijk, hoe vaak komt het voor dat je niet echt een rake plaat hebt voor bij je LinkedIn post of voor bij een artikel op je website? Met je eigen beeldbank is dat verleden tijd!
Maar welke foto’s heb je nodig om op te vallen bij je doelgroep, om je volgers te inspireren, om je website helemaal af te maken en om te scoren met je socials? Maak gebruik van deze handige checklist! Hoeveel foto’s je nodig hebt is erg afhankelijk van hoe actief je bent op social media en hoeveel beeld je nodig hebt voor je website en divers drukwerk.
Afvinken die beeldbank checklist!
PORTRETFOTO'S Een portretfoto betekent echt niet dat je perse recht in de lens moet kijken. We kijken samen wat bij jouw merk en jou als ondernemer past. Post je veel op je socials? Dan is het handig om meerdere portretfoto’s te hebben. In diverse settings en in verschillende outfits zodat je lekker kunt variëren. Lees meer over kledingtips voor portretshorts en over wat de beste plek is voor het maken van portretfoto's.
PRODUCTFOTO'S Althans, als je producten verkoopt. Foto’s van het product in gebruik, van het product in verpakking, van het product in een setting die exact het juiste gevoel oproepen bij de klanten waar je blij van wordt. De zogenaamde flatlay foto's doen het ook altijd erg goed. Ik help je bij de styling van de ‘set’ hoor!
DIENSTENFOTO'S Diensten zijn minder tastbaar dan producten, maar toch kun je ook je dienstverlening heel treffend in beeld brengen. Bijvoorbeeld door jouw samenwerking met klanten te fotograferen of door in beeld te brengen welk voordeel jouw dienst klanten oplevert. Draait het om gemak, of los je een complex probleem op? Laat je klanten ontspannen of entertain je ze? Dat is wat we laten zien!
DETAILFOTO'S Kenmerkende elementen van de producten die je verkoopt of belangrijke elementen in jouw dienstverlening of werkwijze. It’s all in the details! Juist de dingen die zo belangrijk zijn kun je met detailfoto’s accentueren. Van ingrediënten tot het notitieboek die je altijd bij je hebt. Van jouw schoen op de trapper van je fiets waarmee jij naar je klanten gaat tot een close-up van een karakteristiek element in je winkel, restaurant of kantoor. You name it! Door goed te kijken naar je merkverhaal wordt al snel duidelijk welke detailfoto’s niet mogen ontbreken in je beeldbank.
'AAN HET WERK' FOTO'S Als één type foto het goed doet op je website en de socials is het wel beeld van mensen. Blije mensen bij voorkeur. We gaan dus je passie vastleggen, je werkplezier. Werk je met een team? Reken dan op eindeloos veel variaties en mogelijke settings. Gewoon op de plek waar jullie met zoveel plezier werken, of juist op een totaal andere plek. Op de bouwplaats bijvoorbeeld, een waar walhalla voor authentieke ‘aan het werk’ foto’s voor bedrijven in de bouw, civiel, elektra en installatietechniek. Of in een hutje op de hei waar jullie altijd inspiratiesessies houden met je team of andere ondernemers. Het is maar net wat past bij jouw/jullie merkverhaal. Bekijk bijvoorbeeld employer branding foto's die ik maakte voor Eminent.
WERKPLEKFOTO'S Hier zit een overlap met de ‘aan het werk’ foto’s, al draait het bij deze foto’s meer om de werkplek zelf. Waarom past deze plek zo goed bij jou of bij je merk? Wat maakt dat je hier zo fijn kunt werken en wat zijn karakteristieke elementen?
OVERZICHTSFOTO'S: dit kunnen foto’s in diverse categorieën zijn. Vooral voor headers op websites zijn overzichtsfoto’s met flink wat ruimte rondom de essentie erg fijn om te hebben. Vaak moet er een specifieke uitsnede gemaakt worden, waardoor je met een detailfoto of een wat meer close-up sfeerbeeld niet uit de voeten kunt. Ik check altijd even bij je waar je de foto’s voor gaat gebruiken, zodat je nooit misgrijpt.
KLANTFOTO'S Reviews zijn ontzettend waardevol. De ervaringen van anderen met jouw merk zijn voor potentiële klanten erg belangrijk in hun keuzeproces. Wanneer je die review van jouw klanten ook nog eens combineert met een portret van hen, maak je het plaatje compleet. Je laat je potentiële klanten niet alleen kennismaken met je merk, maar ook met de klanten waar jij blij van wordt. Klanten waarmee zij zich hoogstwaarschijnlijk kunnen identificeren. We kunnen stijlvolle portretfoto’s maken van tevreden klanten en/of foto’s van je klanten die jouw product of dienst gebruiken. Natuurlijk mogen ook foto’s waarop duidelijke interactie tussen jou en je klanten te zien is niet ontbreken, dat geldt voor ondernemers die direct klantcontact hebben natuurlijk.
PROJECTFOTO'S Projectfoto’s zijn niet voor ieder type ondernemer of bedrijf van groot belang. Wel voor bijvoorbeeld architecten of bouwbedrijven, die het eindresultaat van hun werk willen laten zien. Voor stylisten of evenementenbureaus die hard werken aan de voorbereiding van het perfecte plaatje of event. Zo zijn er nog veel meer branches waarin projectfoto’s een belangrijk onderdeel kunnen zijn van het ‘bewijs’ van je expertise. Bekijk bijvoorbeeld de foto's van Ontwerpstudio Marloes.
ACHTERGRONDFOTO'S Misschien wel de meest onderschatte en vergeten foto’s. Je staat er misschien niet zo bij stil, maar foto’s die dienen als achtergrondbeeld heb je zo nu en dan echt nodig. Om een mooie quote op te plaatsen op instagram, of als rustig beeld op je website in combinatie met de producten die je verkoopt. Dit zijn typisch beelden die je even snel als stockbeeld aankoopt. Dat kan, maar het is wel een gemiste kans. Door goed te kijken naar je huisstijl, kleurenpallet en jouw merkverhaal kunnen we een aantal foto’s maken die je perfect als achtergrondfoto’s kunt gebruiken. Maar deze foto’s zijn meer dan dat: ze dragen bij aan eenheid en herkenbaarheid. Juist doordat deze platen vaak rustig en simplistisch zijn, zijn ze zo krachtig. Doe daar je voordeel mee!
Beeldbankbooster en beeldabonnementen
Als je nog geen beeldbank hebt wil je ‘m nu, toch?! Je kunt samen met mij eenmalig je beeldbank vullen. Bijvoorbeeld als je maar een beperkt aantal foto’s nodig hebt of als je kiest voor de Beeldbankbooster, waarmee je na een halve dag shooten maar liefst 70 bewerkte foto’s aangeleverd krijgt! Wil je liever periodiek je beeldbank aanvullen? Bijvoorbeeld omdat je tijdens alle seizoenen actueel beeldmateriaal wilt hebben of omdat je super actief bent online en je iedere maand wel nieuwe ideeën hebt. Kijk dan zeker even naar de beeldabonnementen.