Maar hoe verander je de wereld met storytelling?
Mijn ouders lazen me vroeger vaak voor uit Pluk van de Petteflet, wat ik nu ook bij mijn zoontje doe. Ik herken de blik in zijn ogen, de manier waarop hij tegen me aankruipt als we aan het lezen zijn. Ik deed vroeger namelijk exact hetzelfde en kon niet wachten op het hoofdstuk van morgen. Pluk en ik, wij waren close. En dat is precies wat goede verhalen met je doen.
Storytelling = relaties en betrokkenheid
Goede verhalen brengen relaties tot stand en zorgen voor betrokkenheid en dat is waar het om draait. Overal. Thuis, bij je vrienden, bij je klanten, in de samenleving.
“Those who tell stories rule the world.”
- Plato
Of liever nog, zoals Shane Snow zeven jaar geleden een TED Talk afrondde:
“Those who tell stories don’t only rule the world, but they can change it.”
Dat verhalen kunnen bijdragen aan verandering is waar volgens mij de essentie zit. Voor jou als ondernemer, voor jou als mens, voor jou als wereldverbeteraar. Wanneer je anderen weet te raken met je verhaal kun je het verschil maken. Maar dan moet je verhaal wel goed zijn. Oprecht, realistisch en persoonlijk. Dus niet zomaar ieder verhaal voldoet.
Storytellingwaarheden
Shane Snow haalt twee fundamentele waarheden over storytelling aan:
- Goede verhalen zorgen voor betrokkenheid: waardoor je eerder bereid bent iets voor de ander te doen.
- Goede verhalen brengen relaties tot stand: je voelt je verbonden met degene die het verhaal vertelt en degene waarover het verhaal gaat.
Reclameverhalen
Het is mooi hoe ons brein werkt. Ik ben me er bijvoorbeeld heel erg van bewust wat reclame met me doet. Dat ik bepaalde producten simpelweg koop omdat ik het verhaal dat ze vertellen zo mooi vind. En toen Menzis in 2014 met deze commercial kwam: kippenvel. Ik weet dat in mijn omgeving de meningen over deze commercial verdeeld waren, maar ik krijg er geen genoeg van. Het verhaal, de melodie, de gekozen woorden en het beeld erbij… Pure schoonheid vond ik het.
Verhalen uit de praktijk
Dat de reclamewereld verhalen heel effectief weet toe te passen weten we allemaal en daar zijn we ons vaak (of misschien soms) ook zeer van bewust. We zijn misschien wat meer op onze hoede omdat het plaatje dat wordt geschetst te mooi lijkt om waar te zijn. We zijn wat sceptisch. Met verhalen uit de praktijk werkt dat anders. Dat schetst Shane Snow in zijn TED Talk heel mooi met twee voorbeelden. Het ene voorbeeld gaat over een zwerver, het andere over Ryan Gosling. En ja, het is wat kort door de bocht, maar je snapt vast wel wat hij wil zeggen.
De zwerver
Shane vertelt over Jacques Prévert, een Franse dichter. Jacques zag op straat een zwerver zitten, met voor hem een bordje met de tekst ‘Ik ben een blinde man zonder pensioen’. Geen mens die hem geld gaf. Als tekstschrijver bood Prévert aan om de tekst aan te passen. Met de tekst ‘Het is bijna lente, maar ik zal het niet zien’, zorgde Prévert ervoor dat voorbijgangers de zwerver wel geld gaven. Zie storytellingwaarheid 1.
Ryan Gosling
Shane had voorheen niet zoveel met Ryan Gosling, maar hij las ergens iets over zijn jeugd wat hem aangreep en stopte niet met lezen. Hij voelde zich verbonden met Gosling en kreeg het gevoel dat hij hem kende. Nu gaat hij dan ook graag naar de bioscoop als er een film met Gosling uitkomt. Zie storytellingwaarheid 2.
Je denkt nu misschien ‘joh, dat zal bij mij niet werken’. Maar dat doet het wel. Bij iedereen op een andere manier, maar dat verhalen verbinden is zeker.
Onderzoek naar storytelling
Ga maar eens na. Wanneer is er onbegrip? Als er niet met elkaar gepraat wordt. Natuurlijk ga ik hier niet vertellen dat storytelling alle wereldproblemen oplost, maar op kleine schaal komen we er best een eind mee. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat storytelling op scholen barrières kan doorbreken. Dat er meer begrip, respect en betrokkenheid ontstaat. Dat we elkaars achtergrond en overtuigingen beter begrijpen. Het zorgt voor een open blik naar de wereld om ons heen en creëert verbinding.
Vertel verhalen, iedere dag!
Wanneer je collega’s ziet, wanneer je klanten ontmoet, wanneer je thuiskomt en aanschuift voor het eten, wanneer je gaat borrelen met vrienden: vertel verhalen. Vertel over hoe je dag was, over je dromen, over wat tegenzat vandaag, over wat je aan het lachten maakte. De verhalen die je onderling uitwisselt, waarover je samen praat versterken de onderlinge band. Maar doe dit ook als je op je trein staat te wachten of naast een vreemde zit in de bus. Start een gesprek. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben iedere keer weer blij verrast door dat soort gesprekken.
Shane in zijn TEDTalk: “Zij die verhalen vertellen regeren de wereld niet alleen, ze kunnen de wereld veranderen.”
Storytelling voor je merk
Het was een hele omweg. Ik zocht voor mijn contentplanning een inspirerende quote over de kracht van verhalen en kwam via Plato bij de talk van Shane Snow. Een heel lang verhaal, terwijl ik eigenlijk wilde zeggen: storytelling is essentieel voor jouw merk! Door je merk persoonlijk te maken en je verhaal te vertellen zorg je ervoor dat jouw droomklanten van jou willen kopen. Omdat ze zich verbonden voelen met je en omdat je natuurlijk een fantastisch product of een fantastische dienst verkoopt!
Hulp nodig bij het vertellen van jouw (ondernemers)verhaal? Ik help je graag.