23 februari 2019
Tegenslagen zijn een essentieel onderdeel van jouw merkverhaal
Er zijn maar weinig succesvolle ondernemers die zonder slag of stoot aan de top zijn gekomen, wat die top ook is. Voor de één is dat een grote organisatie leiden of koploper zijn op het gebied van innovatie. Voor een ander is dat dagelijks het verschil kunnen maken en doen waar je blij van wordt. Wat je top ook is, je komt er niet zomaar. Niet zonder hard (en vooral slim) te werken. Niet zonder keuzes te maken en niet zonder fouten te maken.
Is fouten maken nou zo erg?
Als ondernemer neem je wel eens risico’s die anders uitpakken dan gedacht. Je neemt zo nu en dan te veel hooi op je vork of je staat met regelmaat voor uitdagende dilemma’s. Dan maak je wel eens een verkeerde keuze, maar is dat zo erg? Juist niet! Dat hoort bij het ondernemerschap en als het goed is word je er alleen maar sterker door.
Mensen doen zaken met mensen
Je leert van je fouten. Dat maakt je beter in je vak en sterker als ondernemer en als persoon (de hoofdpersoon van jouw merkverhaal!). Daarnaast is het maken van fouten ontzettend menselijk. En mensen doen zaken met mensen. Deel je verhaal, vertel hoe je gekomen bent waar je nu staat. Vertel welke tegenslagen en dilemma's je sterker hebben gemaakt.
Afspiegeling van jouw kernwaarden
Waarom je dat zou doen? Omdat je daarmee het vertrouwen van je (potentiële) klanten wint. Daarnaast zegt de manier waarop je met tegenslagen omgaat veel over jou als persoon en jouw manier van werken (dit zie je hoogstwaarschijnlijk ook terug in de kernwaarden van jouw bedrijf, het zit in je DNA). Daarnaast is niemand perfect. Die ‘ruwe randjes’ spelen misschien wel een grotere rol in jouw succes dan je misschien denkt...
Hoofdstuk van jouw merkverhaal
Het maken van fouten, te maken krijgen met tegenslagen, het even niet meer weten. Iedere ondernemer krijgt hier in een bepaalde mate mee te maken en voor iedereen zal het een andere impact hebben op het ondernemerschap. Wat wel voor iedereen geldt: de manier waarop je met dit soort situaties omgaat kenmerkt je. Daarmee vormen deze 'ruwe randjes' een belangrijke verhaallijn in jouw eigen merkverhaal. Dit betekent dat je jouw ervaringen effectief kunt inzetten om new business te genereren en om bestaande klanten aan je te binden.
Merkverhaal vertellen met foto's
Ik fotografeer merkverhalen van ondernemers en bedrijven. Het hoofdstuk 'ruwe randjes' passeert met regelmaat de revue. Ik merk dat het vaak een onderdeel van het merkverhaal is waar ik absoluut iets mee wil op beeld! Het zijn inspirerende en pure verhalen. Het gaat over gevoelens en overtuigingen die van diep komen. Die voor ondernemers normaal zijn - immers onderdeel van het DNA - maar voor de rest van de wereld fascinerend en inspirerend. Dit maakt waarom mensen zaken met je willen doen! Waarom zou je het dus niet delen en inzetten als marketingtool?