08 februari 2021
Durf keuzes te maken en bepaal wat klanten over je zeggen
Wat wil je dat jouw klanten onthouden? Wat wil je dat zij doorvertellen? Wanneer ik dit soort vragen stel aan ondernemers bestaat het antwoord meestal niet uit één ding. Nu zeg ik niet dat het maar één ding mag zijn, maar bij ‘en en en’ wordt het wat veel en verwarrend... Dat gaan je klanten namelijk niet allemaal onthouden, waardoor je boodschap versnippert, onduidelijk of te complex wordt.
Een duidelijke boodschap
Door een duidelijke keuze te maken in de producten of diensten die je aanbiedt en de doelgroep waarvoor je werkt, word je boodschap al snel veel duidelijker. Doe waar je goed in bent en waar je het meeste energie van krijgt. Ik weet het, het klinkt misschien makkelijker dan het is maar het gaat je veel opleveren. Focus, een duidelijke boodschap en klanten waar je blij van wordt bijvoorbeeld.
Kan jouw ideale klant zich identificeren met je merk?
In 2014 begon ik als zelfstandig communicatieadviseur en dacht ik dat ik alles kon doen wat te maken had met tekst, grafische vormgeving, fotografie en marketing- en communicatiecampagnes. Dat kon ik misschien ook wel, maar focus had ik niet. Ook bleef ik maar uitleggen aan mensen wat ik nou precies allemaal deed. Dat moest anders en ik begon te schrappen. Inmiddels richt ik me op merkverhalen en merkfotografie en hoef ik vrij weinig meer uit te leggen over wat ik precies doe. Sinds ik deze keuze maakte komen ondernemers vaker dan ooit via via bij mij. Mede doordat mijn klanten heel goed in één zin kunnen zeggen wat ik doe en hoe ik ze geholpen heb. Daardoor kunnen nieuwe potentiële klanten zich veel beter identificeren met mijn merk. Ze weten direct of mijn dienstverlening is wat ze zoeken of niet.
Een sterk merkverhaal, een heldere boodschap
Je merkt dus dat keuzes maken in je voordeel werkt. Geen idee hoe? I’ve got you!* Wanneer we aan de slag gaan met jouw merkverhaal hebben we de kern van jouw merk binnen no-time boven tafel. Ook weet je precies wie de klanten zijn waar je blij van wordt en hoe je je dienstverlening of producten het beste kunt presenteren. Het resultaat: een sterk merkverhaal en een heldere boodschap. Een boodschap die je klanten goed kunnen onthouden. Een tevreden klant is goud waard zeggen ze wel eens. Vooral als ze dus goed kunnen vertellen aan anderen waar jij zo goed in bent. En dan gaat het balletje (nog harder) rollen..
Ben je toe aan een merkverhaal dat staat als een huis? Plan dan even een afspraak met me in.
*Let op: ik ben dus geen business coach hè! ;-) Ik help je op het gebied van merkverhalen en merkfotografie. Met branding dus. Natuurlijk deel ik mijn ervaringen met je, maar wanneer je echt business advies wilt staat het internet vol met steengoede business coaches of verwijs ik je door naar een van de fantastische coaches uit mijn netwerk.