07 juni 2020
Techniek vraagt om beleving
Je verkoopt een fantastisch product waar jullie klanten echt iets aan hebben, wat hun werk makkelijker en comfortabeler maakt bijvoorbeeld. Wat laat je dan zien in je marketing en communicatie? Dat fantastische product! Althans, dat zie ik nog veel gebeuren… Met name in de technische sector, waarin de meest geniale producten ontwikkeld worden. Maar daarmee doe je je product en je merk écht tekort.
Waarom?
Omdat klanten kiezen voor het effect dat je product oplevert. Laat dát dus ook zien!
Een tijdje geleden fotografeerde ik voor Trintech. Ze zijn technisch specialist in tuinbouw en aquacultuur en bieden hun klanten verfijnde technieken en slimme oplossingen. Daar zijn ze trots op! En terecht. In hun communicatie zie je dan ook veel mooie productfoto's. Ik kwam langs om het merkverhaal terug te laten komen in de fotografie. Dat betekende dat ik vooral mensen fotografeerde in een setting die past bij het merk. Ik sprak uitgebreid met medewerkers van Trintech en hun klanten om zo het juiste verhaal te kunnen vertellen met beeld. De merkfoto's geven het merk een gezicht en laten de doelgroep zien wat de producten opleveren. Een must dus, die merkfoto's. Je kunt klanten een totaalplaatje laten zien, een mix van technische specificaties en sfeer/de voordelen.
Met alleen productfoto’s sla je de plank mis
Natuurlijk willen klanten weten waarvoor ze betalen. Ik maak dus ook gewoon goede productfoto’s die je bijvoorbeeld kunt gebruiken voor je webshop of product- of dienstenpagina’s op je website. Maar zonder sterke sfeerbeelden die weergeven wat je product of dienst oplevert of welk probleem het oplost, sla je de plank volledig mis. De kans is dan namelijk groot dat klanten niet eens op je product- of dienstenpagina komen.
Vergeet sfeer en merkwaarden niet!
Wanneer de eindgebruiker je doelgroep is, durf ik wel te beweren dat ze niet allemaal even technisch zijn. Dat terwijl ze jouw product of dienst toch echt nodig hebben. Dat leidt ertoe dat ze geen idee hebben bij welke leverancier ze moeten zijn. Steengoede productfoto’s geven voor hen dan ook niet de doorslag. Maar combineer je die productfoto’s met sfeerbeelden van welk voordeel het product je oplevert, spreek je de doelgroep al veel meer aan. Wil je het helemaal goed doen? Neem dan ook je merkwaarden mee in de fotografie.
Wil je net als Trintech gave sfeervolle beelden die perfect bij je merk passen en waarmee je jouw doelgroep zeker weten aanspreekt? Plan dan even een afspraak in.